طراحی انواع آشپزخانه

طراحی انواع آشپزخانه طراحی صحیح و اصولی یکی از مقوله هایی است که امروزه بسیار به آن پرداخته میشود.آنچه که در هر طراحی حائز اهمیت است،توجه به کارایی و زیبایی است.

سوالاتی برای پرسیدن

  • آشپزخانه به چند نفر خدمت رسانی خواهد کرد؟
  • آیا غذا در درون آشپزخانه صرف میشود یا در مجاورت آن؟
  • آیا کسی که بیش از همه در آشپزخانه فعالیت میکند قادر است تا در یک فضای نسبتا فشرده کار کند یا او طرح جادارتری را ترجیح میدهد؟
  • آیا در آشپزخانه خود به انباری جهت نگهداری و ذخیره مواد غذایی خشک دارند؟

در حالی که این نیازها را مورد بررسی قرار میدهید به یاد داشته باشید که ممکن است به هر علتی ساکنین خانه تغییر کنند بنابراین نباید بیش از حد دارای ویژگی های منحصر به فرد باشد زیرا این امر ارزش آشپزخانه طراحی شده را پایین می آورد.اگر چه این مطلب وجود دارد که آشپزخانه ها اغلب تغییر یافته و نوسازی میشوند،اما وضعیت کلی در و پنجره ها ، موقعیت سینک و خوراک پز، به طور عمده شرایط طرح آشپزخانه آینده را تعیین میکند مگر آنکه بازسازی اساسی در نظر گرفته شود.

طراحی انواع آشپزخانه

انواع آشپزخانه

  • آشپزخانه خانوادگی
  • آشپزخانه هایی برای آپارتمان ها
  • آشپزخانه برای افراد سالخورده ومعلول

آشپزخانه خانوادگی

فضایی کلیدی در خانه محسوب میشود.این فضا  نه تنها با آشپزی و سرو غذا سروکار دارد، بلکه ممکن است نظارت بر بچه های کوچک نیز در آن انجام شود.برای مثال آیا کودکان نوپا در آن بازی میکنند؟آیا کودکان مدرسه ای روی میز تکالیف خود را انجام میدهند؟اینها مطالبی است که باید حین طراحی به آن توجه شود.

طراحی انواع آشپزخانه

 

آشپزخانه هایی برای آپارتمان ها

در طراحی آشپزخانه های آپارتمان باید دقت شود که عایق صدای مناسبی به ویژه اگر آشپرخانه در مجاورت اتاق های خواب هستند، فراهم شود زیرا فعالیت هایی که در آنجا صورت میگیرد و وسایل موجود در آشپزخانه پرسروصدا هستند.همچنین باید نحوه قرارگیری وسایل در آشپزخانه طوری باشد که استفاده کنندگان از فضا را دچار مشکل نکند.نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت وجود نور طبیعی در طراحی آشپزخانه است، قرارگیری آشپزخانه در فضای خانه به نحوی که بتوان در آشپزخانه پنجره تعریف کرد بسیار حائز اهمیت است.

آشپزخانه برای افراد سالخورده ومعلول

افراد سالخورده ای که به طور کامل قادر به حرکت نیستند و یا افراد معلولی که روی صندلی چرخ دار مینشینند،نیاز به قرار گرفتن کابینت ها، وسایل برقی خوراک پزها و یخچال ها و…در سطح پایین تری دارند.همچنین ماسین های ظرف شویی و لباس شویی باید در سطوح بالاتری قرار گیرند تا دسترسی به درون آنها آسان تر باشد. (برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد طراحی آشپزخانه برای افراد معلول کلیک کنید).

طراحی انواع آشپزخانه

ترتیب و توالی انجام کار در آشپزخانه

  1. ذخیره سازی:باز کردن بسته بندی مواد غذایی و ذخیره سازی در یخچال،فریزر،انبارها.
  2. شستشو:شستن،پوست کندن،خردکردن مواد و شستن ظرف ها.
  3. پختن و آماده سازی:وزن کردن،ترکیب کردن،سرخ کردن و پختن و سایر فعالیت هایی که برای طبخ غذا یا کیک و شیرینی انجام میشود.
  4. سرو کردن:کشیدن غذا،چیدن ظرف ها و قاشق و چنگال،ادویه جات و سالادها و دسرها.
  5. خوردن:گذاشتن غذا بر روی میز و خوردن آن.

بعد از اینکه این ترتیب کامل شد،ترتیب بازگشت به شرح زیر است:

تمیز کردن:حمل ظرف های کثیف به سینگ و ظرف شویی،بازگرداندن غذای باقی مانده به یخچال.

شستن:جمع کردن ته مانده ها، شستن ظرف ها و خشک کردن و قرار دادن آنها در جای خود.

در شکل زیر پیکان های پررنگ به مسیر اصلی کار دلالت دارند.همچنین رفت و آمدهای تکراری زیادی نیز غیر قابل اجتناب است،به ویژه زمانی که

در ابتدای کار،ذخیره سازی مواد غذایی در یخچال و انبار لازم باشد.

طراحی انواع آشپزخانه

طراحی انواع آشپزخانه

سینک ها

نسبت به هر جای دیگر،بیشتر زمان در کنار سینک آشپزخانه صرف میشود.حتی با وجود ماشین ظرف شویی، بیشتر آماده سازی غذا در کنار سینک یا کنار آن انجام میشود.در صورت امکان سینک را در نزدیک پنجره قرار دهید تا روشنایی خوب و منظره داشته باشید.صفحه خشک کردن ظروف را در گوشه مرده کابینت های ((L))  شکل قرار ندهید.زیرا اگر کسی در حال کار کردن در سینک باشد،خشک کن قابل دسترسی نخواهد بود.

جزئیات بیشتر در مورد سینک

خوراک پزها

خوراک پز ها نباید در گوشه ها یا در مجاورت درگاه،جایی که در به داخل آنها باز میشود،قرار گیرند و افراد ممکن است دسته تابه ها را به عقب هل داده و باعث برخورد شوند.

هرگز خوراک پزها را زیر پنجره،جایی که جریان هوا میتواند شعله های گاز را خاموش کندیا نزدیک پرده های آویخته که ممکن است آتش بگیرد قرار ندهید. جزئیات بیشتر در مورد خوراک پزها

یخچال ها و فریزرها

یخچال ها ضلع سوم مثلث آشپزخانه را تشکیل میدهند.فریزرها معمولا کم کاربردتر از یخچال ها هستند.بنابراین زمانی که از ترکیب یخچال-فریزر استفاده میکنید، نوعی را انتخاب کنید که یخچال برای دسترسی بهتر در بالا قرار گیرد.

بهتر است یخچال و خوراک پزها درکنار هم قرار نگیرند، در جایی که مجبور به قراردادن این دو کنار هم هستید بهتر است یک عایق مناسب بین این دو قراردهید تا از انتقال گرما به یخچال جلوگیری کند و مانع از کار کردن اضافی یخچال شود.

 جزئیات بیشتر در مورد یخچال ها و فریزرها

طراحی انواع آشپزخانه

طراحی انواع آشپزخانه

ایمنی در آشپزخانه

مقدار زیادی از حوادثی که در خانه رخ میدهد در آشپزخانه اتفاق می افتد.کودکان زیر 5 سال و افراد کهن سال بیشتر از سایرین در معرض این حوادث هستند.

طراحی نامناسب و نگهداری اشتباه از دلایل برخی از این حوادث است.بیشتر حوادث به علت عوامل انسانی مانند استرس، خشم، خستگی، دست پاچگی در بزرگسالان و کنجکاوی و نافرمانی در کودکان به وجود می آیند.

آشپزخانه باید دارای یک جعبه کمک های اولیه که قابل قفل شدن بوده یا دور از دسترس کودکان باشد.

نحوه صحیح طراحی

در اینجا میخواهیم نکاتی در مورد طراحی آشپزخانه مطرح کنیم که باعث ایمن شدن هر چه بیشتر آشپزخانه طراحی شده توسط شما شود.

  1. ایمن ترین طراحی ها آنهایی هستند که آشپز روی سطحی صاف کار کند.جهت جلوگیری از حمل ظرف های آب جوش و تابه های داغ در فضای عمومی، سینک ها به صورت یسکره روی سطح قرار گیرند.
  2. هرگز خوراک پزها را نزدیک پنجره قرار ندهید، جایی که جریان هوا میتواند شعله ها را خاموش کند و یا پرده ها با شعله تماس پیدا کنند.
  3. آویزها هرگز نباید در بالای خوراک پزها قرار بگیرند چون ممکن است سقوط کرده و آتش بگیرند.
  4. در آشپزخانه هایی که دارای در ورودی و فضایی مجزا از سالن ها هستند، تمامی وسایل و سینک ها باید با فاصله مناسبی دور از درهای ورودی که به داخل باز میشوند قرار گیرد.زیرا ممکن است درها در هنگام باز شدن به فردی که در حال استفاده از وسایل یا سینک است برخورد کند.
  5. باید ترجیحا در هر دوطرف اجاق فضای کابینتی هم سطح با اجاق گاز طراحی کرد.
  6. روشنایی مناسب در آشپزخانه جهت جلوگیری از حوادثی مانند سوختگی با آب جوش،انواع بریدگی ها، گیرکردن انگشت در قسمت های متحرک حیاتی است.
  7. کف ها باید بدون وجود درگاه یا پله طراحی شود و سطح آن لغزنده نباشد.آب و چربی ها باید به محض ریختن به راحتی از روی سطح پاک شوند.
  8. بهتر است فضایی جهت ذخیره سازی موادغذایی خشک طراحی شود.
  9. یک آشپزخانه باید دارای حداقل 4 پریز باشد.بهتر است که این پریز ها با فاصله مناسبی از سینک طراحی شود تا خطر برق گرفتگی به حداقل برسد.

طراحی انواع آشپزخانه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 3