شاپ دراوینگ چیست؟ (shop drawing)

شاپ دراوینگ چیست؟ (shop drawing)


شاپ دراوینگ چیست؟ (shop drawing)

در ابتدا به معنی لغوی شاپ دراوینگ میپردازیم؛ شاپ دراوینگ از ۲ واژه Shop Drawing تشکیل شده است و به معنای نقشه های کارگاهی می باشد. برای بررسی مسائل اجرایی، قبل از اجرا و برآورد دقیق پروژه ها و برنامه ریزی و مدیریت در زمان ساخت از مواردی هستند که نیاز به نقشه های کارگاهی در راستای نقشه های محاسباتی دارند.

انواع نقشه های شاپ درایینگ

این نقشه ها شامل:

  1. نقشه ی قطعه زنی
  2. نقشه ی نیمه مونتاژی
  3. نقشه ی مونتاژی
  4. نقشه های نصب می باشد

BIM در صنعت ساخت و ساز

نقشه های قطعه زنی: برشکاری قطعات مورد نظر از روی این نقشه ها صورت میگیرد. معمولا این نقشه ها برای سهولت بیشتر، در سایز A4 پرینت گرفته می شوند و فقط شامل یک قطعه می باشد. در این نقشه ها بایستی ابعاد هر قطعه، موقعیت برشکاری ها و پخ ها، موقعیت قرار گیری سوراخ ها، سایز، نام و تعداد قطعه، و محل استفاده آن درج شود.

نقشه های مونتاژی: جوشکاری قطعات بر اساس نقشه های مونتاژی صورت می گیرد. نقشه های مونتاژی میبایست شامل مشخصات تک تک قطعات یک عضو، محل قرار گیری آنها، نحوه جوشکاری، تعداد عضوهای مشابهی که بایستی ساخته شوند، وزن و در بعضی موارد نیز مشخصات محل نصب باشند.

نقشه های نیمه مونتاژی: برای ساخت اعضای پیچیده و بزرگ، بهتر است که در ابتدا این عضوها و به عضوهای کوچکتری شکسته شوند. عضوهای کوچک ساخته شوند و نهایتا با کنار هم قرار دادن این عضوهای کوچک و جوشکاری آنها به همدیگر، عضو اصلی ساخته شود.

نقشه نصب: این نقشه ها موقعیت قرار گیری تمام اعضا در پلان و موقعیت را نصب نشان می دهد. این نقشه ها بایستی شامل موقعیت دقیق قرار گیری اعضا، نحوه اتصال و مشخصات اتصال باشد.

وظایفی که بر عهده تهیه کننده این نقشه ها میباشد شامل وظایف زیر است:

  1. بررسی نقشه های اصلی و یافتن مغایرتها
  2. اعلام مغایرتها و پیگیری جهت دریافت اصلاحات
  3. مدلسازی سازه
  4. تهیه نقشه های اسمبلی، قطعه زنی و نصب به نحوی که قابل ساخت باشند
  5. تهیه لیست خرید
  6. تهیه کارت برش
  7. اعمال رویژنها و تغییرات نقشه های اصلی

در صورتیکه تهیه نقشه شاپ به پیمانکار واگذار شده باشد، شرح وظایف بندهای 5 و 6 بایستی از همان ابتدا توافق گردد. همچنین اعمال رویژنها باعث دوباره کاری می گردد که بایستی هزینه این دوباره کاریها مجزا دریافت گردد.

نرم افزارهایی که برای تهیه نقشه های شاپ دراوینگ استفاده میشود عبارت است از Revit Structure و Solidworks و … میباشند انتخاب صحیح نرم افزار و مسلط بودن اپراتور و تخصص داشتن در نقشه های کارگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = هجده