معماری های تک چیست؟

معماری های تک چیست؟

معماری های تک چیست؟ موضوعی که لویی کان در دهه شصت عنوان کرد (بخش های سرویس دهنده-قسمت های خدماتی-از بخش های سرویس شونده-قسمت های سکونتی-مجزا شوند) هم اکنون یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان های های-تک است.

لذا داکت ها لوله ها و اجزا تاسیساتی ساختمان و به علاوه راه پله ها از بدنه اصلی ساختمان جدا میشوند.حسن این کار بنا به نظر معماران های-تک سهولت تعمیر و نگهداری ساختمان است.به علاوه قسمت های سرویس دهنده که عمر نسبتا کوتاهی دارند از قسمت های سرویس شونده که عمر طولانی تری دارند به صورت دو قسمت مجزا از هم عمل میکنند.

ویژگی های ساختمان های تک

در اکثر ساختمان های بام ساختمان به عنوان سطح پنهان و فراموش شده ساختمان فرض میشود، ولی در ساختمان های های-تک، بام سطح پنجم بنا است و کاملا طراحی میشود.بخش هایی همچون برج های خنک کننده، آبگردان ها، پمپ های حرارتی، داکت ها، لوله های تاسیساتی، خرپاها، کابل های سازه ای و همچنین جرثقیل پاک کردن شیشه ها و خرپشته ها، همواره به عنوان بخش مهمی از ساختمان در روی بام طراحی میشوند.طرح این بخش ها با توجه به چهار نمای دیگر انجام میشود و در معرض دید قرار میگیرد.از دیگر معماران معروف این سبک میتوان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز، نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو کالاتراوا نام برد.

معماری های تک چیست؟

برخلاف تصور عمومی، معماران های-تک به تاریخ علاقه مند هستند و خود را جدای از آن نمیدانند ولی برداشت و نگرش آنها نسبت به تاریخ به کلی متفاوت از معماران پست مدرن است.ریچارد راجرز به عنوان نظریه پرداز اصلی سبک های-تک معتقد است که(ساختمان های عصر رنسانس در فلورانس شباهتی به بافت مجاور خود و معماری گوتیک قرون وسطا نداشته اند، بلکه این معماری جلوه ای از تبلور عصر جدید را نوید میداد). معماری عصر رنسانس منعکس کننده بینش و اندیشه جدیدی بود که در آن زمان و مکان در حال شکل گیری بود.از نظر تکنیکی نیز در این مقطع تاریخی شاهد نوآوری در ساختمان هستیم. فلیپو برونلسکی با قرار دادن یک زنجیر فلزی بسیار قطور به دور کلیسای سانتاماریا برای کنترل نیروی رانش گنبد توانست در سال 1420 میلادی بزرگترین گنبد ساخته شده با مصالح بنایی تا به امروز را اجرا کند.

راجرز معتقد است که:

هر بنایی باید نمایانگر زمان خود باشد

به نظر وی در عصر تکنولوژی نمیتوان در خانه های یونان باستان و یا قصرهای امپراطوری روم باستان زندگی کرد.راجرز در نقد معماری پست مدرن مینویسد:((کسی نمتواند معماری را با نماد قرار دادن درخت نخل، تخم مرغ، پرندگان و نظام هندسی معیوب شده یونانی و رومی که از مبلمان فروشی های چیپندیل خریداری شده، توسعه دهد. تمامی این موارد از خواستگاه و زمینه سیاسی، اجتماعی و تکنیکی خود مجزا شده اند)). نکته جالب توجه اینکه در حال حاضر یکی از مرتفع ترین ساختمان ها و بزرگترین فرودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است.

اگرچه اکثر معماران های-تک انگلیسی و یا مقیم انگلستان هستند، ولی در عین حال مهمترین معتقد معماری های-تک پرنس چارلز، ولیعهد انگلستان است، وی معتقد است که تکنولوژی ابزار است و نه غایت و ما با تکنولوژی مدرن شرایط زیستی کره زمین را به مخاطره انداختیم. پرنس چارلز به معماری انسان مدار پست مدرن که ریشه در نظریه های مظرح شده در آن سوی اقیانوس اطلس یعنی آمریکا دارد بیشتر علاقه نشان داده است.

دیگر منتقدان این سبک، گروه های طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا هستند. این گروه ها معتقدند که انسان با اتکا بیش از حد به تکنولوژی، زیست بوم کره زمین را در معرض نابودی قرار داده است و اگر تعادل شکننده زیستی موجود در کره زمین به هم بخورد، بازگشت به شرایط زیستی مناسب امری مشکل و یا غیر ممکن خواهد بود. لذا با توجه به اعتراضات، از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای طراحی این معماران دیده میشود.

معماران های تک

معماران های-تک با اعتقاد به بینش پوزیتیویسم، معتقند که مشکل تکنولوژی نیست، بلکه راه حل در استفاده صحیح از تکنولوژی است. امروزه در کارهای این معماران ملاحظه میشود که با استفاده از تکنولوژی، سعی در استفاده حداکثر از عوامل طبیعی همچون باد، آفتاب، آبهای زیر زمینی برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند.لذا ذر معماری جدید آنها که به نام اکوتک (اکولوژی+تکنولوژی)  خوانده میشود، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره برداری هرچه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد.در کارهای اخیر معماران این سبک، همواره در کنار عکس های زیبای ساختمان های آنها، مقطعی از بنا وجود دارد که در آن نحوه استفاده از عوامل اقلیمی با کمک تجهیزاتی همچون دئدکش های هوا، آینه های منعکس کننده، پوسته های هوشمند، گلخانه ها، پله های شیشه ای و تبادل کننده های حرارتی نشان داده شده است.

معماری های تک چیست؟

شکل خود ساختمان نیز با توجه به زاویه تابش آفتاب و سرعت وزش باد در فصول مختلف طراحی شده است.معماران های-تک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام میبرند منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای نورمن فاستر و رنزو پیانو پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است.

همچنان که پوست انسان در مقابل سرما و گرما، رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان میدهد، پوسته بعضی از ساختمان های این دو معمار نیز در فصل های مختلف عکس العمل مناسب در مقابل شرایط محیطی از خود نشان میدهند.با استفاده از شیشه های دوجداره، کرکره ها و عایق های حرارتی متحرک، مواردی همچون میزان تابش آفتاب، سایه، کوران هوا و پرت حرارتی در طی روز و شب و در طی فصل های سرد و گرم سال توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل میشود.راجرز از این ساختمان ها به عنوان آفتاب پرست نام میبرد.موجودی که خود را با شرایط محیطی وفق میدهد.

برای مشاهده بخش اول این مقاله وارد لینک شوید.

با تشکر از شما برای همراهی ما در انتخاب مطلب معماری های تک چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 4