همه چیز درباره طراحی اتاق تمیز

همه چیز درباره طراحی اتاق تمیز


همه چیز درباره طراحی اتاق تمیز

طراحی اتاق تمیز یعنی توجه به فضای داخلی مورد استفاده در اتاق تمیز و نحوه ی تقسیم بندی فضاها که نقش مهمی را در ساختار معماری آن بر عهده دارد. طراحی فضایی اتاق تمیز (کلین روم) با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیری از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را در برگیرد.

در این حالت کارکنان احساس رضایت بیشتری از فضا خواهند داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل بین فضاهای مختلف اتاق تمیز از جمله ویژگی های طراحی فضا هستند.

انتخاب رنگ دیوارها

انتخاب رنگ مناسب اتاق تمیز بخصوص اتاق تمیز با متراژ کم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند که بهترین انتخاب، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت بالاست. اصولا رنگهای روشن باعث می شود که فضا بزرگتر به نظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن نیز بیشتر باشد انعکاس نور فضا باعث زنده تر شدن فضا خواهد شد. یکی از رنگهای مناسب اپوکسی روشن است، که علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگها و وسایل اتاق تمیز هم خوانی دارد و کمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.

نورپردازی اتاق تمیز

نور نیز نقش مهمی را در فضای طراحی شده بر عهده دارد. استفاده از نور مناسب و یکنواخت در اتاق تمیز خفگی محیط را از بین می برد، البته استفاده از نور طبیعی در اتاق تمیز بسیار مناسب تر است. در صورت ضعیف بودن نور طبیعی کمبود آن با بکارگیری نور مصنوعی جبران خواهد شد.

اتاق ساخته شده

به اتاق یا فضای داخلی گفته می شود که در آن مراحل نصب فضاها و تاسیسات به پایان رسیده باشد و در کل ساختن اتاق و تاسیسات آن بطور کامل پایان یافته و تمام تجهیزات و وسایل تولید، تهیه شده اند. اما هنوز نصب و راه اندازی نشده اند. در اتاق ساخته شده، هنوز پرسنل حضور ندارند ومواد اولیه نیز سفارش داده نشده است. این اتاق ها را می توان به کلاس ۱۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ تعمیم داد.

اتاق آماده به کار (ایستا)

به اتاق یا فضای داخلی گفته مشود که در آن عملیات نصب کلیه سیستم ها و تجهیزات تولید به پایان رسیده است. دستگاهها و ماشین آلات تولید بدون حضور پرسنل مشغول به کار میباشند. توافقات لازم جهت سفارش و خرید مواد اولیه از تولیدکنندگان و نیز اطلاع و توافق برای سفارش خرید از جانب مصرف کنندگان محصولات صورت گرفته است.

اتاق در حال بهره برداری (پویا)

در چنین فضاهایی، کلیه سیستم ها و تجهیزات نصب و راه اندازی شده اند. مواد اولیه خریداری شده و پروسه تولید برقرار است و پرسنل نیز در اتاق به فعالیت مشغولند.

گرید A

گرید A مخصوص مکان ها و فضاهای محدودی است که دارای درجات خطر یا ریسک بالایی باشند. یعنی اگر این مناطق دچار آلودگی شوند، احتمال کنترل و از بین بردن آن بسیار کمتر است. در واقع در اینجا آخرین مراحل فرایند تولید در حال شکل گیری است. ویالهای باز آمپول و یا درب بطری ها و قوطی ها و یا آمپولهای بازی که فقط منتظر بسته شدن هستند تا تولید تمام شود، همگی در محیطهای با این گرید هستند. معمولا در محیط ها و فضاهای گرید A از تجهیزاتی استفاده می شود که شرایط استریلیزاسیون لازم را فراهم کند. استفاده از هودهای لامینار فلو یکی از این موارد است. هود لامینار فلو بایست هوای هموژن شده را با سرعت ۲۰% ±m/s ۰٫۴۵ در وضعیت کاری اتاق تولید کند.

گرید B

گرید B  مخصوص مکان ها و فضاهایی است که فراورده های آسپتیک و مواد و تجهیزاتی را که قصد ورود به گرید A را دارند در آن نگهداری می شود. فرآیندهای پرکردن در گرید B انجام می شوند. همچنین کلیه وسایل و قطعاتی را که برای ورود به گرید A آماده می کنیم، همگی در این گرید نگهداری می شوند.

گرید D و C

این دو گرید مخصوص مکانها و فضاهایی است که دارای کمترین نقاط بحرانی و ریسک می باشند.


حداکثر تعداد ذرات معلق در هر فوت مکعب
در حالت آماده به کاردر حالت کار
Class0.5 µm5.0 µm0.5 µm5.0 µm
A3.50003.5000
B3.5000350.0002.000
C350.0002.0003.500.00020.000
D3.500.00020.000

نکته: در هنگام طراحی اتاق تمیز، باید سطح تمیزی و پاکی اتاق را بر اساس وضعیت اتاق آماده به کار طراحی نمود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین جهت مشاهده تصاویر و قیمت های تجهیزات اتاق تمیز کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 2