چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا .در فضاهایی که به سبک معاصر ساخته میشوند باید قواعدی را رعایت کرد که در این مقاله به طور خلاصه به بررسی آنها میپردازیم.

هدف طراحی

باید هدف از ایجاد سطوح و طراحی معماری را درک کرده باشیم تا بتوانیم رنگ مناسب را در مکان مناسب استفاده کنیم.به طور مثال اگر میخواهیم یک پایین افتادگی سقف کاذب را نشان دهیم،با ایجاد سایه روشن به خوبی میتوانیم آن را به رخ بکشیم.در معماری معاصر خطوط متقاطع، سطوح و احجام تجریدی تر هستند.

سطوح و احجام

اگر در یک دکوراسیون، احجام و سطوح مجزا دارید، سعی کنید هر حجم یا سطح بزرگی را با رنگی متفاوت و ضعیف از هم جدا کنید.بهتر است هر رنگی با رنگ مجاور خود متفاوت باشد اما نامتناسب و نا موزون نباشد.

میتوان از رنگ های جالب توجه و خیره کننده برای اجزایی چون ،کمدها،کابینت ها و درها استفاده کرد.

هماهنگی رنگ ها

مهم ترین نکته در مورد طراحی رنگ فضا این است که رنگ ها ویژگی ها و مشخصات مشترکی با هم داشته باشند.اگر با توجه به شباهت بین رنگ ها عمل کنیم،هماهنگی بین آنها را حفظ خواهیم کرد.خوشایند بودن رنگ ها نتیجه هماهنگی بین آنهاست.
چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

   رنگ ها و مدل های مختلف به کارگیری آنها در فضا

  • طرح های یکنواخت
  • طرح های یکنواخت با رنگ های سرد
  • طرح های یکنواخت با رنگ های گرم
  • طرح های تک رنگ
  • طرح های مشابه
  • رنگ های جدا از هم اما مکمل
  • رنگ های نامتعارف برای تاثیرگذاری ویژه

طرح های یکنواخت

رنگ آمیزی یکنواخت شامل تک رنگ ها و سایه رنگ های خنثی مانند خاکستری ،بژ و کرم است.این نوع رنگ آمیزی بسیار مطمئن است.

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

 

طرح های یکنواخت با رنگ های سرد

طرح های یکنواخت سرد شامل رنگ های(سبز-خاکستری)(آبی-خاکستری)(بنفش-خاکستری)و… میشنود.رنگ آمیزی یکنواخت سرد احساس سبکی و تعلیق را به وجود می آورد.برای جلوگیری از ایجاد احساس بد در فضا میتوان مقداری رنگ گرم در فضا استفاده کرد.

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

طرح های یکنواخت با رنگ گرم

رنگ هایی چون خاکستری،بژ و کرم میتوانند گرم و روح بخش باشند.رنگ های گرم از اثاثیه و آثار هنری که دارای رنگ سرد هستند تاثیر می پذیرند.

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

طرح های تک رنگ

در این نوع طراحی از طیف های مختلف یک رنگ استفاده میشود.به کارگیری یک رنگ در بخش های مختلف داخلی به خصوص اگر رنگ قوی باشد میتواند بیش از اندازه به چشم آید.مطمئن ترین راه این است که از مقدار متوسط روشن که کمی به خاکستری کم رنگ میزند،استفاده کنیم.

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

چگونگی به کار بردن رنگ در طراحی فضا

طرح مشابه

رنگ های مشابه در چرخه رنگ در کنار یکدیگر هستند.وقتی در طراحی،رنگ های قوی مورد استفاده قرار گیرند،رنگ های مجاور میتوانند در ترکیب با آنها،هماهنگی خوبی به وجود آورند.

رنگ های جدا از هم اما مکمل

ترکیب یک رنگ از یک سمت چرخ رنگ و دو رنگ مجاور از طرف دیگر میتواند ترکیب موثر و موفقی باشد.به طور مثال ترکیب رنگ های زرد- نارنجی و بنفش نمونه بسیار خوبی از رنگ های جدا از هم هستند که میتوان در کنار هم در یک فضا از آن استفاده کرد.

رنگ های نامتعارف برای تاثیرگذاری ویژه

گاهی نقض قوانین هماهنگی رنگ ها میتواند مفید و موثر باشد.استفاده از ترکیب های رنگی نامتعارف قوی میتواند رنگ آمیزی را پرانرژی نشان دهد.

سری مقالات رنگ در معماری جهت کمک به طراحان عزیز نوشته شده است امید است که جرقه ای در ذهن طراحان زده و برای آنها الهام بخش باشد و شاید شروعی تازه را بر آنان رقم زند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = هفت