رنگ در معماری

رنگ در معماری

رنگ در معماری هدف اصلی سری مقالات کاربرد رنگ در معماری،چگونگی استفاده از رنگ و درک تاثیرات آن در طراحی های داخلی معماری است.

مقدمه

بزرگترین چالش در گزینش رنگ توانایی پیش بینی درست از آن چیزی است که پس از رنگ آمیزی نتیجه خواهد داد.ایجاد انرژی و انگیزه و نیز به وجود آوردن حس نظم یا بی نظمی از جمله تاثیرات انتخاب درست در رنگ آمیزی فضا است.

بررسی طرح رنگ در معماری

معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی ساختمان را از نظر فرم،فضا،نور،بافت مورد بررسی قرار میدهند،اما متاسفانه یکی از اجزایی که کتمر به آن توجه میشود، رنگ است.

لازم نیست که در نظر گرفتن رنگ در طراحی ابتدایی هزینه ای به ساخت و ساز تحمیل کند بلکه کافیست که از رنگ ها به عنوان یک جز در ترکیب با سایر اجزا به موقع و به جا استفاده کرد.

رنگ در معماری

تناسب و تاثیر گذاری رنگ ها بر روند طراحی عبارت است از:

  • جداسازی و تعریف فضاها
  • همسان و همگون کردن بافت فضا
  • جلب توجه
  • هماهنگی با حال و هوای محیط
  • تعدیل کردن فضا از نظر بزرگ و کوچک جلوه دادن آن

رابطه متقابل رنگ ها

هر رنگی باید در ارتباط با محیطی که در آن قرار دارد انتخاب شود.بنابراین رنگ ها در مجاورت یکدیگر تاثیرات خود را بر کسانی که از آن فضا استفاده میکنند خواهد گذاشت.بسیاری از اوقات آنها به تنهایی بی اثر هستند اما وقتی در کنار یکدیگر قرار میگیرند،قدرت و زندگی را به نمایش میگذارند.

رنگ در معماری

یک رنگ درکنار دو رنگ متفاوت دیگر و ظاهر شدن دو اثر مختلف

                       رنگ در معماری                       کاربرد رنگ در معماری                                               خاکستری سرد                                                 رنگ در معماری

 خاکستری سرد خود را در مقابل

  سفید گرم به خوبی نشان میدهد

درجه بندی ونسبت رنگ ها

برخی رنگ ها در چرخه رنگ، غالب هستند حتی اگر به یک نسبت به کار برده شوند.تشخیص رنگ های غالب در طراحی بسیار مهم است.در ادامه سری مقالات کاربرد رنگ در معماری مطالبی گفته میشودکه به طراحان در تاثیرات رنگ در طراحیشان کمک خواهد کرد.

به هنگام ترکیب، رنگ های گرم زودتر خودشان را نمایش میدهند.حتی در زمانی که رنگ ها به نسبت مساوی در کنار هم قرار گرفته باشند.از نظر روانی رنگ های گرم تر مانند نارنجی،قرمز،زرد به طور ذاتی مهیج تر هستند و در عین حال رنگ های آبی، سبز یا بنفش حس آرامش بخشی را ایجاد میکند.چشم نیز نسبت به رنگ های گرم واکنش بیشتری نشان میدهد.

رنگ در معماری

رنگ در معماری

کرومای غالب

رنگ های خالص تر پیشتاز هستند،در حالی که رنگ های ترکیب شده با خاکستری چنین نیستند.به طور طبیعی چشم به طرف رنگ های شدید و پررنگ جلب مبشود.لازم است که در نظر داشته باشیم که کدام رنگ غالب است و مقدار زیادی از آن رنگ را به کار نبریم. رنگ های غلیظ در پیش زمینه و رنگ های ضعیف در پس زمینه استفاده میشنود.رنگ های ضعبف تورفتگی و عمق را بیشتر میکنند.

کاربرد رنگ در معماری

رنگ در معماری

رنگ در معماری تاثیر تیرگی و روشنی رنگ

رنگ های روشن تر غالب تر از رنگ های تیره به نظر میرسند،زیرا رنگ های روشن نور را بازتاب داده و درخشان تر هستند.از این قاعده میتوان در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمود.

اگر فضایی دارای مقادیر متوسطی از رنگ تیره و مقادیر اندکی از رنگ روشن باشد،چشم به طرف فضای روشن تر جلب میشود.بنابر این برای بهتر دیده شدن فضای مورد نظر در طراحی بهتر است از رنگ قوی با نور زیاد استفاده نمود.

کاربرد رنگ در معماری

رنگ در معماری نسبت رنگ ها

در ترکیب رنگ ها، معقول تر آن است که از رنگ های قوی و غالب به مقدار کم استفاده شود،در غیر این صورت فضا سنگین و زشت به نظر میرسد.استفاده از رنگ های غالب و قوی به مقدار کم به رنگ های بی اثر روح می بخشد.

رنگ در معماری

رنگ در معماری

توصیه هایی که به شما کمک میکند تا از رنگ های مناسب در جای مناسب استفاده کنید:

توصیه اول:از رنگ قوی به مقدار کم استفاده کنید

توصیه دوم:در فضاهای بزرگ، رنگ های قوی جلوه بیشتری دارند.

رنگ در معماری

رنگ و مکان

به کار بردن ترکیبات رنگ در مکان و زمان مناسب،میتواند مجموعه تاثیرگذاری را پدید آورد.واضح کردن جزییات به کمک رنگ به سازمان یافتگی فضا کمک نموده و به آن بعد میبخشد.به عنوان مثال میتوان از بلندی یک سقف کاست یا فضایی ساده و متحدالشکل به وجود آورد.

برجسته سازی به کمک رنگ ها

ترکیب های رنگی و به کار بردن رنگ های غالب و روشن میتواند قاب ها ستون ها و سایر تزیینات معماری را برجسته نموده و کیفیت سه بعدی آنها را به نمایش بگذارد.

رنگ در معماری

تورفتگی به کمک رنگ ها

رنگ های تابع با تیرگی بیشتر تورفتگی ها را به خوبی نشان میدهند.این کار با ایجاد سایه طبیعی،تاثیر تورفتگی ها را نمایان تر میکند.از به کارگیری رنگ های غالب در تورفتگی ها و رنگ های تابع در برجستگی ها پرهیز شود. در این صورت به جای آنکه عنصری سه بعدی داشته باشیم سطحی پهن و دوبعدی خواهیم داشت.

به هنگام انتخاب و ترکیب رنگ ها وقتی دچار تردید شدید،از ترکیب های ساده استفاده کنید. هدف این است که تزیینات معماری جالب توجه باشند. کار را با ریزه کاری های داخل اتاق، قاب عکس ها،گچ بری ها،صندلی ها و مبلمان شروع کنید.از براق کردن دیوار ها و چهارچوب پنجره ها و درها پرهیز کنید،زیرا موجب شلوغ شدن فضا میشود.

رنگ در معماری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − = 4