طراحی ساختمان و روش های مختلف آن

طراحی ساختمان و روش های مختلف آن


طراحی ساختمان و روش های مختلف آن

مقدمه

طراحی ساختمان و روش های مختلف آن یکی ازعوامل آلوده کننده محیط زیست درجهان مصرف انرژی فسیلی درفضاهای مسکونی برای تهیه آب گرم مصرفی و گرمایش فضای زندگی است. که هر روز به تعداد مصرف کنندگان افزوده میگردد. این روند رشد آلودگی ازطریق ساختمان به علت کم توجهی طراحان و سازندگان به شرایط اقلیمی و اصول طراحی در هر منطقه می باشد.

طراحی و ساخت در ایران

در کشور ما که آب و هوا های مختلفی دارد با طراحی های مختلف ساختمانی روبرو هستیم. که حاصل تجربیات ارزشمندی از گذشتگان در زمینه طراحی، ساخت و انتخاب مصالح میباشد. گذشتگان ما دراثر تجربه، دانش استفاده از مواد و مصالح ساختمانی را آموخته اند.

حال اگر معماران امروز کشور با شناخت علمی از مصالح جدید که در دسترس شان است و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در طریقه زندگی انسان بوجود آمده است شروع به طراحی و ساخت نمایند در واقع دانش و روند معماری سنتی را در بناهای جدید به کار گرفته اند.

در این حال شکل ظاهری معماری نیز میتواند فرمهای تازه ای به خود گیرد که برپایه معماری سنتی هرمنطقه اما با شیوه ای نوین خواهد بود.

معماری سنتی در ایران

در معماری سنتی ایران، ساختمان براساس موقعیت جغرافیایی خویش از طریق سقفها، کم نمودن سطوح خارجی درمقابل تابش مستقیم آفتاب، احداث سایبان های مناسب هرمنطقه، بادگیرها، زیرزمینها، حیاط های مرکزی، جان‌پناه های سایه گستر، پنجره های روبه آفتاب، انتخاب مصالح مناسب سقفها، دیوارها، احداث آب انباره و… چنان با محیط خارج مقابله می نمایند که بهترین آسایش فضای داخلی را بدون استفاده از دستگاههای پیچیده انرژی و آلوده کننده امکان پذیرمی سازد.

طراحی اقلیمی در ایران

طراحی اقلیمی روشی برای کاهش همه جانبه هزینه انرژی یک ساختمان است. در تمام آب و هوا ها ساختمان هایی که بر طبق اصول طراحی شده اند ضرورت گرمایش و سرمایش مکانیکی را به حداقل کاهش میدهند و در عوض از انرژی طبیعی موجود در اطراف ساختمان استفاده میکنند. مبالغی که در دراز مدت صرفه جویی میگردد، موجب میشود که اجرای تکنیک های طراحی اقلیمی بهترین نوع سرمایه گذاری برای مالکین ساختمان ها باشد.

ابزار اجرای طراحی اقلیمی

پنجره، نور طبیعی، گلخانه، ایوان سر پوشیده و یا حیاط مرکزی، اینها مجموعا محیطی را فراهم می آورند که باعث ایجاد توازن بین ما و دنیای اطراف میشود. آسایش فیزیکی و کالبدی انسان در ساختمان حاصل توازن انرژی حرارتی بین ما و فضای اطراف است.

تبادل حرارتی طبق 4 اثر فیزیکی: تبادل حرارتی طبق هدایت، جابه جایی، تابش و تبخیر انجام میگیرد. به عنوان مثال میتوان مشاهده کرد که خورشید، باد، نزولات جوی و دمای حاصل از آنها در هوا به صورت ذخیره شده در زمین موجب ایجاد منابع طبیعی حرارتی و برودتی میشوند. (شکل آ)

در زمستان (یا فصل گرما یعنی زمانی که سرمایش مورد نیاز است) این هدف ها به عکس میشوند، یعنی مقاومت در برابر حرارت تابشی خورشید با ایجاد سایه برای دفع هر چه بیشتر حرارت داخل ساختمان مورد نظر میباشد. برای نیل به این اهداف باید از 9 اصل عملی طراحی اقلیمی (شکل ب) استفاده کرد.

زمانی که طراح، شرایط آب و هوایی محل را شناخت اصول طراحی اقلیمی که مناسب آب و هوا است را انتخاب میکند. نمونه اجرایی تکنیک هایی که طراحان در طراحی خود استفاده میکنند شامل از عایق کاری حرارتی، نصب پنجره برای جذب حرارت خورشیدی در زمستان، دریچه های تهویه سقفی است.

مراحل طراحی ساختمان

  • آماده سازی محوطه ساختمان (سایت)
  • انتخاب مکان مناسب برای بنا در محوطه
  • برنامه ریزی و طرح اولیه ساختمان
  • طراحی جز به جز پوسته ساختمان
  • طراحی بازشوها و ورودی ها

تقسیم بندی تکنیک های طراحی اقلیمی

تکنیک هافصل
باد شکنزمستان
گیاهان و آبتابستان
فضاهای داخلی و خارجیزمستان و تابستان
محافظت بنا توسط زمینزمستان و تابستان
دیوارها و پنجره های خورشیدیزمستان
پوسته حرارتیزمستان
سایه در مقابل خورشیدتابستان
تهویه طبیعیتابستان

در تمام طول تاریخ، طراحان همواره درپی بهترین راه برای مواجه با شرایط آب و هوایی محل مورد نظر طراحی خود بوده اند و این کار نیاز به مهارت و تجربه لازم در طراحی را دارد که گروه مهندسین هوشمند با بهره گیری از مهندسین با تجربه و تحصیل کرده میتواند راهنمای شما در طراحی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − 2 =