.کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی

کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی در این مقاله به کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی خواهیم پرداخت و اینکه چطور یک اجرای اتاق تمیز موفق و مطابق با اصول GMP داشته باشیم.

نکات مهم در طراحی کلین روم

ابتدا چند نکته اساسی و مهم در یک طراحی را یادآور میشویم که با در نظر گرفتن این نکات میتوان یک اجرای اتاق تمیز با کیفیت را به سرانجام رساند.

به دلیل بالا بودن هزینه های ساخت کلین روم ها و همینطور تجهیزات استفاده شده در فضای کلین روم بهتر است استاندارد های اتاق تمیز را در طراحی خود لحاظ کنیم یکی از مهمترین اصول جی ام پی اتاق تمیز آن است که سیستمی را طراحی و اجرا کنیم که آلودگی در فضا را به حداقل برساند.

در طراحی فضای کلین روم باید در نظر داشته باشیم. این فضا بتواند دماهای بالا و پایین همچنین رطوبت پایین و بالا را متحمل شود و در عین حال قابل استفاده باشد. و همینطور محیط اتاق تمیز را به نحوی اجرا کنیم که به راحتی قابل نظافت باشد.

کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در طراحی کلین روم انتخاب رنگ برای فضا است. رنگهای انتخاب شده برای این محیط باید به نحوی باشد که اولا درخشندگی و شفافیت محیط را بالا ببرد همچنین متناسب با فعالیتی باشد که در این فضا انجام میشود.

نورپردازی مناسب در این فضا نیز بسیار مهم است چرا که وجود نور متناسب با فعالیت انجام شده در این کلین روم باعث میشود که کارکنان در محیط کمتر احساس خستگی داشته باشند.

معیارهای مهم برای طراحی اتاق تمیز

  • دمای فضای تمیز به عواملی مانند کاربری کلین روم، تجهیزاتی که در این فضا وجود دارد و البته دمای آسایش برای کارکنان بستگی دارد. معمولا این دما بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد در نظر گرفته میشود.
  • رطوبت موجود در اتاق تمیز نیز به عوامل بالا بستگی دارد که این رطوبت نسبی معمولا بین 30 تا 45 درصد متغیر خواهد بود.
  • لازم به ذکر است که به علت حساسیت بالا در بعضی از فرایندهای تولید برای جلوگیری از انتقال یافتن آلودگی بهتر است از جریان های لامینارفلو (LAMINAR FLOW) و فیلتر های قوی تری مانند فیلتر اولپا استفاده نمود.
    برخی دیگر از فعالیت های انجام شده در فضای کلین روم ممکن است به تخلیه الکترواستاتیک حساس باشند. پس بهتر است از کفپوش و تجهیزات آنتی استاتیک در اجرای اتاق تمیز استفاده نمود.
  • بعضی از فرایند های انجام شده در حین تولید در فضای کلین روم نسبت به ارتعاش حساس هستند. پس لازم است در زمان طراحی و اجرای اتاق تمیز این مساله را لحاظ نمود.

کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی

طراحی هواسازها و تاسیسات مربوط به فضای اتاق تمیز (HVAC)

بعد از طراحی کلین روم وارد بخش طراحی تاسیسات مکانیکی محیط تمیز میشویم که این بخش بسیار حساس و مهم است. باید توسط تیم متخصص طراحی و اجرا شود.

عوامل مختلفی در طراحی یک تاسیسات مکانیکی مناسب برای اتاق تمیز موثر است از جمله منطقه، میزان بودجه کارفرما، نیاز های مرتبط با فعالیت انجام شده در فضا و…

برای طراحی هواسازهای کلین روم باید به موارد زیر توجه نمود:

  1. دریچه و کانال هوارسان
  2. دمپر کنترل کننده هوا
  3. دریچه های ورود و خروج هوا
  4. جاگزاری مناسب فیلترها در محیط
  5. سیستم کنترل کننده هوارسانی به کلین روم

 

کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی

استفاده از پنل در اجرای اتاق تمیز

برای طراحی کلین روم از ساندویچ پنل برای دیواره ها و سقف و در مواردی کف محیط استفاده میشود که این پنل ها در ضخامت ها و مدل های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به حساسیت فضا و کاربری آن میتوان از پنل مناسب در هنگام اجرای اتاق تمیز استفاده نمود که با توجه به استانداردهای اتاق تمیز در نظر گرفته میشوند.

پنل هایی که برای کلین روم در صنعت داروسازی استفاده میشود معمولا سطحی صاف و بدون شیار میباشد. چرا که شیارها ممکن است خود منبع تجمع ذرات و آلودگی باشند. این دیواره ها به راحتی ضدعفونی و تمیز میشوند. و در برابر خوردگی مقاومت میکنند. این پنل ها دارای وزنی سبک هستند. غیر قابل اشتعال و با توجه به اصول جی ام پی اتاق تمیز در صنعت داروسازی بدون هیچ گونه برجستگی و دارای سطحی صاف میباشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = هشت