تاریخچه طراحی آشپزخانه

تاریخچه طراحی آشپزخانه طراحی صحیح و اصولی یکی از مقوله هایی است که امروزه بسیار به آن پرداخته میشود.آنچه که در هر طراحی حائز اهمیت است،توجه به کارایی و زیبایی است.

کارایی تنها با ظاهری نامناسب پس از مدتی منجر به خستگی و یکنواختی میشود و زیبایی تنها نیز بدون کارایی باعث اختلال در روند کارها میشود.در سری مقالات طراحی آشپزخانه سعی کردیم تا از چگونگی طراحی انواع آشپزخانه خانگی تا آشپزخانه های اداری که تعدادی نیروی کار در آن وجود دارد سخن بگوییم.

سری مقالات طراحی آشپزخانه جهت کمک به طراحان عزیز نوشته شده است امید است که جرقه ای در ذهن طراحان زده و برای آنها الهام بخش باشد و شاید شروعی تازه را بر آنان رقم زند.

تاریخچه آشپزخانه

نخستین آشپزخانه ها در سراسر جهان دارای آتش های روباز ساده ای در خارج از خانه بودند.غداها اغلب در بیرون از خانه و در دیگ ها یا با سیخ ها پخته میشدند.این کار برای اجتناب از آتش سوزی و بوی غذا انجام میشد.

شومینه زمینی مرکزیCentral Hearth

بعد از مدتی آتش های روباز خارج از خانه ها جای خود را به شومینه های مرکزی که در تالارهای بزرگ با سقف های مرتفع بود داد.دود از پنجره های بدون شیشه یا دریچه هایی در سقف خارج میشد.سه پایه پیش بخاری برای حفاظت هیزم های داخل شومینه به کار میرفت و بعد ها به شومینه های درون دیوار ملحق شد و راهی مفید برای حفاظت از سیخ کباب آنها گردید.این سیخ ها در ابتدا به وسیله انسان چرخانده میشد.بعدها وسایل مکانیکی گوناگون جای انسان را گرفت.

تاریخچه طراحی آشپزخانه

پیدایش دودکش

در ابتدا دودکش ها قیف هایی بودند که به طور مورب از میان دیوارهای زخیم به فضای باز عبور داده میشدند.بعدها لوله های استوانه ای شکل بلندی جای قیف ها را گرفت.در قرن چهاردهم به دلیل گرمای زیاد دودکش ها و تولید بو در تالارها، جدا شدن آشپزخانه از تالارهای بزرگ آغاز شد.

اجاق های اولیه

اولین اجاق ها در قرن هجدهم به وسیله مردانی چون بنجامین فرانکلین،کانت رامفورد و فیلو استیوارت ساخته شد.این اجاق ها فضاهایی بودند که در زیرآجر یا شومینه های سنگی قرار داشتند.

پختن با گاز

خوراک پز های گازی در اوایل قرن نوزدهم اختراع شدند.امتیاز بزرگ این خوراک پزها این بود که به دودکش نیاز نداشت و در هرجایی از اتاق،حتی در اتاق بدون شومینه نیز میتوانست قرار بگیرد.

سطوح کار پیوسته و طراحی کابینت ها

تغییر بزرگ در طراحی آشپزخانه ها،با شروع استفاده پیوسته از فضای بالای دیوارهای آشپزخانه به صورت خطی و جایگزینی میزهای ساده به جای میزهای مرکزی آغاز شد.

تاریخچه طراحی آشپزخانه

تاریخچه طراحی آشپزخانه

در دهه 1940 سه مرکز کاری تعریف شد که عبارتند از :ذخیره و نگهداری،پاکسازی و آماده سازی،آشپزی و خدمت رسانی.سرانجام مفهوم آشپزخانه مثلثی از آن نشات گرفت و آن ارتباط سه وسیله در آشپزخانه است که بیشترین کاربرد را دارند، سینگ، خوراک پز و یخچال.بعد از جنگ جهانی دوم،کم کم فضاهای مربوط به آشپزخانه شکلی جدید به خود گرفتند.فرانک لوید رایت برای اولین بار به مقوله آشپزخانه ((فضای کار)) برای اتاق نهار خوری پرداخت.او آشپزخانه را طوری طراحی کرد که از فضای خانه جدا نشود و در حال حاضر آشپزخانه مرکز فعال اهل خانه است، جایی که در آن افراد خانواده میتوانند باهم غذا بخورند و والدین میتوانند در حالی که با یک چشم آشپزی میکنند با چشم دیگر کودکان خود را اداره کنند و یا از میهمانان خود پذیرایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = دوازده