معماری های تک چیست؟

معماری های-تک چیست؟

معماری های-تک چیست؟ در سال 1971، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز ساکن انگلستان و رنزوپیانو ساکن ایتالیا، در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پومپیدو در پاریس در بین 681 شرکت کننده برنده اعلام شدند.

ساختمان ژرژ پومپیدو

نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، آبگردان ها، لوله های تاسیساتی و ستون ها، تیرها، بادبندها، راه پله ها و مسیرهای رفت و آمد تشکیل میداد.این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های-تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید.لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فناوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد.معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهم ترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم میدانند. از نظر آنها، عصاره و مشخصه هر عصر در معماری آن دوره شکل کالبدی یافته است.به عنوان نمونه، معابد یونان باستان با آن نظم و تناسب کامل هندسی، تبلور ذهنیت کمال گرای یونانیان باستان است.بناهای عظیم روم باستان نمایش قدرت امپراطوری و حکومت سزارها می باشد و بلاخره کلیساهای سربه فلک کشیده گوتیک نمایش دهنده قدرت کلیسا و ذهنیت قرون وسطا است.

معماری های-تک چیست؟

ساختمان های امروزی

به همین ترتیب، ساختمان های امروز میباید نمایش دهنده عصاره فکری و تکنیکی عصر حاضر یعنی تکنولوژی باشد. نظریات و مبانی معماری مدرن و های-تک در اصول، به یکدیگر نزدیک است و میتوان گفت که معماری های-تک فرزند خلف معماری مدرن است.ولی از نظر شکلی تفاوت هایی بین این دو مکتب معماری مشاهده میشود.به طور کلی میتوان بیان کرد که سادگی و بی پیرایگی در معماری مدرن وجود دارد در های-تک ملاحظه نمیشود و اگر معماران مدرن در طرح های خود ماشین را به نمایش می گذارند معماران های-تک داخل ماشین و اجزا را نشان میدهند.ریپارد راجرز در مصاحبه خود این عقیده را چنین بیان میکند ایده هایی که ما معماری میکنیم، از خیلی لحاظ ریشه در باورهای ما دارد و به این ربط پیدا میکند که ما ساختمان را مثل یک کتاب بخوانیم.

برای اینکه ساختمانی خوانا باشد، باید جریان ساخت آن قابل رویت باشد.این شیوه ای است که ما معماری میکنیم و احساس ما این است که این کار در گذشته هم انجام میشده است.این موضوع اصلا تازگی ندارد، کلیساهای عظیم گوتیک مثال بسیار روشن است.زمانی که آب از درون ناودان شرشر کنان تخلیه میشود، خیلی هیجان انگیز است.این بسیار روشن و خوانا است این نوع معماری مورد علاقه من است.

علم همه ما را به هیجان می آورد

ما معماران عقیده داریم که قرن حاضر قرن علم است، فیلسوفان نیز همین عقیده را دارند.منظورم از علم خیلی کلی است.ما شاهد انقلابات خیلی شگفت آوری در علم بوده ایم و عقیده داریم که علم و تحقیق علمی ما را با آهنگ معماری بهتر آشنا میکند و این مورد علاقه ما است که به میتوان به شکلی مفاهیم علمی را با تعبیر شاعرانه ای طرح و تبیین کرد.

راجرز میگوید:((ساختمان های آینده بیشتر شبیه ربات خواهند بود تا معبد.مانند آفتاب پرست آنها خود را با محیط پیرامون تطبیق میدهند)). شاید بتوان زیر بنای فکری این سبک را در این جمله راجرز خلاصه کرد که میگوید در عصر مدرن باید در ساختمان های مدرن زندگی کرد.

برج ایفل در نمایشگاه 1889 پاریس ساختمان ایده آل و آرمانی معمارانها-تک است.برج ایفل با 330 متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.

معماری های-تک چیست؟

اصول فکری و طراحی این سبک را میتوان در ده مورد ذیل خلاصه کرد:

  1. بینش پوزیتیویسم و خوشبینی به علم و پیشرفت علمی و تکنیکی
  2. نمایش تکنولوژی به عنوان عصاره و دستاورد عصر جدید
  3. نمایش پروسه ساخت
  4. شفاف نمودن، لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان
  5. نمایش ساختار و اجزا درون بنا در نمای ساختمان
  6. استفاده از رنگ های روشن و ساده
  7. سازه و ساختار به عنوان تزئینات
  8. استفاده از اجزا کششی سبک
  9. جداکردن بخش های سرویس دهنده از قسمت های سرویس شونده
  10. طراحی بام ساختمان به عنوان نمای ساختمان

برای دیدن ادامه مقاله کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ نُه = 11