رنگ در معماری

3 رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی

3 رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی

رنگ های سرد مانند آبی، سبز، بنفش

رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید، خاکستری

روانشناسی رنگ های گرم 

اگر می خواهید فضایی پر شور و هیجان ایجاد کنید یا اشتهای میهمان ها را بالا ببرید از رنگ های زرد و نارنجی استفاده کنید. این رنگ ها با غذا در ارتباط هستند و باعث می شوند شکم تان به غرغر بیفتد. به همین دلیل رستوران ها بیشتر از این رنگ ها استفاده می کنند.

در استفاده از این رنگ ها باید بسیار مراقب باشید زیرا رنگ های زرد و نارنجی نور زیادی را منعکس می کنند و چشم را تحریک می کنند. در نتیجه منجر به ناراحتی چشم ها می شوند. اگر رژیم دارید و کالری غذاها را محاسبه می کنید شاید دلتان نخواهد که از این رنگ ها در آشپزخانه خود به کار ببرید.

3 رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ های سرد 

اگر می خواهید خلاقیت داشته باشید و به سیناپس های مغزی کمک کرده باشید از رنگ بنفش استفاده کنید. بنفش با ترکیب آبی و بنفش بین احساس آرامش و انگیزش که مشوق خلاقیت هستند تعادل ایجاد می کند. بنفش روشن در محیط آرامش ایجاد می کند و تنش را از بین می برد. استفاده از این رنگ در فضای خانه و دفتر کار عالی است.

اگر به دنبال یک محیط آرام هستید از رنگ های سبز یا آبی استفاده کنید. این رنگ های سرد آرام بخش هستند. از نظر علمی ثابت شده است که چشم ها مستقیما روی رنگ سبز با شبکیه متمرکز می شود و این باعث می شود به ماهیچه های چشم کمتر فشار بیاید.

از رنگ آبی در اتاق های پر رفت و آمد و اتاق هایی که ساعات زیادی را در آن می گذرانید استفاده کنید. رنگ آرام بخش آبی سرعت تنفس و فشار خون را کاهش می دهد. اتاق خواب بهترین مکان برای استفاده از این رنگ آرام بخش است.

3 رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ های خنثی 

رنگ های خنثی اغلب به عنوان رنگ پایه  و زمینه  به کار می روند. این رنگ ها در دکوراسیون خانه کارایی چشم گیری دارند. ویژگی اصلی رنگ های خنثی، انعطاف پذیری بالا آنهاست. رنگ های خنثی می توانند در کنارهمه ی رنگ ها حضور یابند و محیطی دلنشین و زیبا بیافرینند.
به عنوان مثال مشکی، جهت نمایان تر نمودن جزییات کار، انتخاب مناسبی ست. برخی متخصصان طراحی داخلی معتقدند، هر اتاقی در خانه شما، به استفاده از رنگ مشکی به عنوان رنگ زمینه، جهت نمایان ساختن سایر رنگ ها نیاز دارد.

مقاله مرتبط….

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شش − = 3