انواع فاضلاب و روش های دفع آن

انواع فاضلاب و روش های دفع آن

انواع فاضلاب و روش های دفع آن فاضلاب ها بسته به شکل پیدایش و خواص آنها به 3 گروه تقسیم میشوند.

  • فاضلاب های خانگی
  • فاضلاب های صنعتی
  • فاضلاب های سطحی

فاضلاب های خانگی

فاضلاب های خانگی خالص تشکیل شده اند از فاضلاب دستگاه های بهداشتی خانه ها مانند توالت ها، دستشویی ها، حمام ها، ماشین های لباس شویی و ظرفشویی، پساب آشپزخانه ها و یا فاضلاب بدست آمده از شست و شوی قسمت های گوناگون خانه.

خواص این فاضلاب ها در سطح یک کشور به تقریب یکسان و تنها غلظت انها بسته به مقدار مصرف سرانه آب در شهرها تغییر میکند.

سپتیک تانک

سپتیک تانک به شکل یک مخزن سرپوشیده است و در محل هایی که فاقد شبکه لوله کشی فاضلاب و جنس زمین غیر قابل نفوذ باشد برای دفع فاضلاب ساختمان های مسکونی، مجتمع های مسکونی، شهرک ها و اردوگاه ها و غیره از سپتیک تانک استفاده میشود.

انواع فاضلاب و روش های دفع آن

طرز کار سپتیک تانک

در فاضلاب ورودی به سپتیک تانک، علاوه بر فاضلاب، دو نوع باکتری وجود دارد، یکی باکتری های هوازی که اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب تامین میکنند و دیگری باکتری های غیر هوازی که اکسیژن مورد نیاز خود را از تجزیه نمک های موجود فاضلاب بدست آورده و آنها را احیا و گازهای هیدروژن سولفوره و متان و غیره که دارای بوی متعفن و زننده ای است ایجاد میکنند. در اثر این فعل و انفعالات، مقداری از فاضلاب تجزیه میشود و به صورت پساب در می آید. در حقیقت عمل سپتیک تانک، تصفیه فاضلاب است، البته این تصفیه کامل نیست و از نظر بهداشتی ممکن است میکروب های مضر مانند حسبه، وبا و اسهال و… در آن وجود داشته باشد زیرا سپتیک تانک نقشی در ازبین بردن میکروب های ذکر شده در فاضلاب ندارند.

انواع فاضلاب و روش های دفع آن

به طور خلاصه طرز کار سپتیک تانک به این ترتیب است که فاضلاب از یک طرف به سپتیک تانک وارد و پس از توقف در آن تجزیه میشود و پساب تولید خواهد شد. آبهای موجود در فاضلاب با اضافه پساب های ذکر شده از لوله خروجی سپتیک تانک خارج میشود و مقدار کمی از فاضلاب در ته سپتیک تانک باقی میماند. مقدار فاضلاب ورودی به سپتیک تانک به تقریب برابر مقدار خروجی از آن است.

انتخاب محل سپتیک تانک

باتوجه به اینکه امکان آلودگی فاضلاب از نظر میکروب و ویروس وجود دارد و از طرفی در اثر تجزیه فاضلاب در داخل سپتیک تانک، گازهای اسیدی و مضر تولید میشود، لازم است که تا حد امکان موازین بهداشتی و دوری از گازهای متصاعد شده در انتخاب محل سپتیک تانک رعایت شود.

انواع فاضلاب و روش های دفع آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = هجده