هر پروژه طراحی با یک هدف آغاز می شود، هدفی که عامل اصلی آن نیازها و خواسته های مشتریان ماست، اولویت نخست ما دریافت هدف مشتریان و سپس اعمال آنها در طراحی می باشد، در انتها با استفاده از تیم های اجرایی، پروژه به بهترین و حرفه ای ترین حالت ممکن و البته اقتصادی ترین حالت اجرا خواهد شد.

در بخش طراحی

گروه مهندسین هوشمند افتخار دارد با همکاری کادری مجرب و تحصیل کرده شما را در زمینه طراحی، بازسازی، نوسازی ساختمان های مسکونی و طراحی فضاهای سبز، طراحی انواع رستوران، کافه، شاپینگ مال، بخش های مختلف مراکز درمانی بیمارستان ها، اداره جات و باشگاه های ورزشی و غیره همراهی کند.

ویدیوی معرفی خدمات ما

خدمات طراحی ساختمان

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل، هنگام ساخت یک ساختمان، طراحی آن می باشد. در طراحی ساختمان، نحوه استفاده از فضاها، ابزارهای لازم برای ایجاد فضاها، متریال لازم برای طراحی نما و داخل ساختمان، بخش های مختلف ساختمان و …. مشخص می شود.

طراحی هرساختمان دارای یک سری اصول کلی و حساس می باشد.که در اینجا کارشناسان و اصول معماری به کمک ما می ایند.

اما در طراحی ساختمان چه اصولی باید رعایت شود؟ در طراحی فضای داخلی خانه به چه نکاتی باید توجه داشت؟ طراحی نمای خانه به چه صورتی انجام می شود؟ چه نکاتی برای طراحی ویلا باید مدنظر قرار گیرد؟

ما سعی داریم تا بتوانیم پاسخ جامعی، به سوالات شما در مورد این خدما بدهیم. پس با ما همراه باشید.

اصول طراحی ساختمان های مسکونی

اولین مرحله ساخت ساختمان مسکونی، طراحی اولیه آن می باشد. بسیاری از نکات از جمله اینکه چند اتاق ساخته شود یا پنجره ها کجا قرار بگیرندو فضای اطراف ساختمان به چه شکلی طراحی شود، در طراحی اولیه آن مشخص می شود. اما وقتی که نوبت به ساخت ساختمان می رسد نکاتی به میان می آید که پیمانکاران، باید به آن توجه کنند، تا یک ساختمان مسکونی بدون هیچ مشکلی ساخته شود، و سرمایش و گرمایش داخل آن طبق اصول و استانداردهای لازم، طراحی و اجرا گردد.برخی از اصول طراحی ساختمان های مسکونی عبارتند از:

  • جهت گیری ساختمان:

 یکی از مهم ترین اصول طراحی ساختمان، جهت گیری ساختمان می باشد. جهت گیری ساختمان باید درسمتی باشد که بتواند به خوبی از انرژی خورشـیدی استفاده کند.

جهت گیری مناسب ساختمان یعنی، پنجره های نورگیر، برای بهره برداری بیشتر از انرژی نور خورشید در کوتاه‌ترین روز سال، از ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر، در معرض تـابش خورشـید قرار گیرند.

  • حجم و فرم کلی ساختمان

اندازه و فرم کلی ساختمان، در انتقال انرژی حرارتی، مؤثر است. هر چقدر نـسبت سـطح خارجی ساختمان به زیربنای آن کمتر باشد، انتقال حرارت ساختمان نیز کمتر خواهد بـود. توصـیه می‌شود در مناطق با نیاز انرژی زیاد، ساختمان به صورت متراکم طراحی شـود.

  • جانمایی فضاهای داخلی

فضاهای داخلی ساختمان به دو گروه فضاهای اصلی و فضاهای حایل، تقـسیم مـی شـوند.

فضاهای اصلی:  به فضاهایی گفته می شود، که در اکثر اوقات شبانه روز مـورد اسـتفاده قـرار مـی گیرنـد و افـراد در آن سکونت دارند.

فضاهای حایل: فضاهایی هستند که به طور مستمر مورد استفاده قرار نمی گیرند.

بهتر است فضاهای اصلی و فضاهای حایل به گونه ای قرار گیرند، کـه فـضاهای حایـل، درمیان فضاهای اصلی و جبهه های نامطلوب حرارتی، در ساختمان، قـرار گیرنـد.

  • پنجره های نورگیر

یکی دیگر از اصول طراحی ساختمان، جدارهای نورگذر، شامل پنجره‌ها، نورگیر‌ها و ماننـد آنهـا می باشد که بایـد از قـاب هـای مرغـوب و بـا کیفیت در ساخت انها استفاده کرد.تمام منافذ کنار پنجره ها، باید بسته باشد و از شیشه هایی با کمترین میزان نشتی هوا، استفاده شود.

این پنجره ها، باید به گونه ای طراحی شود که در برابر باد، حریق، الاینده های صوتی و … مقاوم باشد.

  • اینرسی حرارتی:

بخش هایی از ساختمان، مانند کف ساختمان، سقف یا دیوار‌ها، که دارای اینرسی حرارتی یـا ظرفیـت حرارتـی زیادی، هستند و توانایی ذخیره سازی گرما را دارند. در نتیجه، به کمک ظرفیت حرارتی این بخش های ساختمان، می توان مانع نوسان شدید دما، در ساختمان شد.

  • تهویه طبیعی:

فراهم ساختن امکان تهویۀ طبیعی در ساختمان‌ها موجب تـأمین بهتـر آسـایش حرارتـی و کـاهش مصرف انرژی سیستم های الکتریکی می‌شود. این موضوع، به خصوص در اقلیم های مرطـوب، اهمیـت زیادی دارد.

طراحی نمای ساختمان

 

نمای ساختمان، از مهم ترین اجزای ساختمان، می باشد. بهتر است، طراحی نمای ساختمان، به گونه ای انجام شود که از محیط بیرونی منزل، دربرابر سرما، رطوبت و ..  محافظت کند و بتواند ارتباط فضای بیرون ساختمان، را با محیط داخلی ساختمان به خوبی برقرار سازد. توجه داشته باشید برای داشتن نمای ساختمان زیبا و مقاوم، بهتر است اصول کاربردی طراحی نمای خارجی ساختمان، را رعایت کنید.

اصول طراحی نمای ساختمان چیست؟

  • طراحی بر اساس سطح مالی کارفرما

 انتخاب متریال ها، مصالح، نوع طراحی و … باید با توجه به میزان بودجه مدنظر کارفرما باشد.

  • طراحی نمای ساختمان بر اساس اقلیم منطقه

قبل از طراحی نما، توجه به اقلیم منطقه، ضروری است. نمایی که برای یک ساختمان در شمال کشور، با اقلیم معتدل و مرطوب طراحی می شود، صد درصد، با نمای ساختمانی که در منطقه گرم و خشک ساخته می شود تفاوت زیادی خواهد داشت.

  • طراحی نما با توجه به بافت منطقه

یکی از ضعف هایی که در معماری بسیاری از شهر های ایران شاهد هستیم، درنظر نگرفتن بافت منطقه، در طراحی نمای ساختمان هاست. در بسیاری از موارد شاهد همسایگی یک ساختمان آجری، در کنار یک ساختمان سنگی می باشیم، که هیچ هماهنگی با یک دیگر ندارند.شهر کاشان، یکی از شهرهای ایران است، که اکثرخونه های شهر به طور یکدست از نمای آجری استفاده می کنند. همین موضوع جلوه زیبایی به شهر کاشان بخشیده است.

  •  استفاده از مصالح بومی

اگر در شهر و یا استانی هستید که مصالح سنگی، به راحتی، پیدا می شود، در طراحی نمای خود، از مصالح سنگی استفاده کنید.همچنین شهرهای کویری نیز استفاده از نماهای آجر با سبک و شیوه های مدرن،به وفور دیده می شود.

  • توجه به نورپردازی در شب

نورپردازی نمای ساختمان، موضوع بسیار مهمی درطراحی نمای ساختمان است.زیرا این نورپردازی،باعث خواهند شد که ساختمان شما در شب نیز همانند روز زیبا، چشم نواز و تاثیر گذار باشد. نورپردازی ساختمان، نباید به صورت خیره کننده باشد.

  • طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان

 نمای ساختمان باید به نحوی طراحی شود که با یک نگاه، کاربری آن ساختمان حدس زده شود. هنگامی که کاربری را در طراحی در نظر بگیرید قطعا متریال موردنظر نیز تغیر پیدا می کند.

  • عملکرد گرایی در طراحی نمای ساختمان

بسیاری از ساختمان ها را دیده اید، که برای زیباسازی نما، از فضاهایی استفاده می کنند که موجب پرتی در فضای داخلی می شوند.در طراحی نما سعی نمایید که عملکرد ساختمان را فدای زیبایی نمای خارجی ساختمان، نکنید.

 

طراحی داخلی منزل

 

طراحی داخلی منزل حکم قلب خانه را دارد. مهم نیست ظاهر و نمای بیرونی خانه چقدر زیبا باشد،اگر داخل خانه به خوبی طراحی نشده باشد، کسی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

نکات و اصول کلیدی در طراحی داخلی:

از مهم ترین مفاهیم طراحی داخلی، مفهوم تناسب و توازن می باشد. در طراحی داخلی باید اطمینان حاصل کرد که طراحی به چشم بیننده زیبا باشد، به گونه ای که تمام جنبه های زیباشناسی در آن رعایت شده باشد.

  • مفهوم تناسب در طراحی داخلی

 تناسب در طراحی داخلی، به تعادل بین بخش های مختلف طراحی، مانند رنگ، بافت و شکل ظاهری گفته می شود. بر اساس قانون کلی، تناسب به عنوان عنصر اصلی عمل می کند.در بیشتر اوقات تناسب در طراحی داخلی، به وسیله تکرار موارد زیر به دست می آید:

  1. رنگ
  2. شکل
  3. بافت
  4. ایجاد سبک و تنوع
  5. کنترل نور

مهمترین مسئله در مورد تناسب، هماهنگی بین تمام اجزا می باشد.

  • تناسب رنگ

تناسب در طراحی داخلی می تواند از طریق رنگ و تنها با تکرار الگوی رنگی در نقاط مختلف فضای خانه شکل بگیرد. طراحان داخلی براین باورند که بهتر است تکرار رنگ  بین سه یا پنج بار اتفاق بیافتد. پس می توان نتیجه گرفت، دفعات تکرار رنگ بهتر است عددی فرد باشد. زمانی که به ترکیب رنگ های مختلف در قالب کلی طراحی بپردازید، قطعا در یافتن تناسب رنگی موفق خواهید شد.

تناسب طراحی داخلی با توجه به فرم

اگر به دنبال ایجاد فرم قابل قبولی از هارمونی دیداری در طراحی داخلی هستید، به تکرار اشکال در فضا بپردازید. برای مثال، اگر در بخشی از خانه، شومینه ای به شکل مربع قرار گرفته است، می توان با استفاده از لوازم تزئینی، صندلی ها و یا میزهای قهوه خوری مربعی شکل، این شکل را دوباره فضا تکرار کرد.

  • تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن یکی از بی قاعده ترین انواع طراحی داخلی می باشد. در این تعادل، اشیائی که از لحاظ اندازه با یکدیگر فرق دارند به گونه ای در کنار هم قرار می گیرند که با قرار گرفتن در یک نقطه کانونی، باعث تعادل سازی یکدیگر شوند.در واقع، اشیاء سنگین تر می توانند با قرار گرفتن در نقطه مخالف اشیاء سبک تر باعث ایجاد تعادل شوند.

  • تناسب طراحی داخلی با توجه به فضا

طراحی داخلی با توجه به فضا، به معنی چگونگی قرار گرفتن وسایل در فضای داخلی می باشد. به عنوان مثال، استفاده از یک میز صبحانه خوری همراه با صندلی با سایز متوسط، در مقابل یک دیوار بزرگ می باشد. این مثال بیانگر این است که اگر صندلی ها کوچک تر بودند، تناسب کلی از میان می رفت.

  • نقطه مرکزی

نقطه مرکزی به نقاطی گفته می شود که تاکید بر روی آن ها زیاد است. این نقطه همان جایی است که توجه همگان را جلب می نماید و هر چیز از جمله مبلمان، لوازم تزئینی خاص و یا حتی شومینه می تواند باشد. هر شی که در این نقطه قرار گیرد باید از لحاظ فرم، بافت و رنگ متناسب باشد.

  • نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی، عاملی بسیار مهم برای ایجاد هماهنگی و زیبا در انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. در طراحی ساختمان،علاوه بر طراحی سیستم نورپردازی مصنوعی، باید استفاده از نور طبیعی خورشید را نیز در نظر گرفت.

شما با استفاده از پرده های تزیینی و پنجره های نورگیر، می توانید میزان نور ورودی خورشید را کنترل کنید. همچنین با استفاده از سیستم کنترل نور مرکزی، نورمخفی، لامپ های ال ای دی ولوستر های مدرن می تواند علاوه برگرمی بخشیدن به منزلتان، در مصرف انرژی صرفه جوی نمایید.

  • تناسب بافت

استفاده از بافت ها، در طراحی داخلی، جذابیت های زیادی را در فضای داخل، ایجاد می کند. بسیاری از طراحان از بافت و نقش در طراحی دیوارها استفاده می کنند تا، کانون های اصلی خانه را برجسته تر کنند. این کار می تواند با استفاده از کاغذ دیواری و یا رنگ کردن دیوار ها نیز انجام شود. در طراحی کف ساختمان، استفاده از فرش باعث ایجاد توازن، میان کفپوش های چوبی و رنگ دیوارها می شود.

  • تناسب ریتم

تناسب ریتم به هماهنگی موجود در فضا و کنترل آن چه که به چشم افراد می آید کمک می کند. تناسب ریتم در فضا باعث می شود وسایل خانه به خوبی دیده شود و به ایجاد فضایی دلنشین و زیبا درخانه، کمک می کند. تکرار فرم ها، خط، رنگ و بافت برای به دست آمدن ریتم مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

طراحی ویلا

 

معمولا افراد برای رهایی از زندگی شهری و پرهیاهو، به فکر ساختن ویلایی در یک منطقه خوش اب وهوا می افتند.

طراحی ویلا، در ارامش، زیبایی و استفاده بهینه از تمامی فضاها نقش به سزایی دارد. به همین خاطر نیاز است که اصولی را به هنگام طراحی ویلا رعایت کنید:

اصول مهم در طراحی ویلا چیست؟

طراحی ویلا، تنها در صورتی به نتیجه مطلوب و باب میل شما خواهد رسید که در طراحی و ساخت آن از اصولی مشخص پیروی کنید. مهم ترین اصول طراحی ویلا عبارتند از:

  1. برقراری تعادل و تقارن در طراحی اولیه

تعادل و تقارن، نقش مهمی در طراحی و زیبایی ویلا ایفا می‌کنند. یک طراحی خوب و ایده آل همیشه به این دو المان نیاز دارد.

  1. مصالح و بافت

سلیقه و ویژگی‌های شخصیتی، کارفرما را در انتخاب مصالح مد نظر قرار دهید. انتخاب یک سبک معماری خاص، این موضوع را برای شما ساده‌تر می‌کند.یک طراح خوب، می‌تواند به شما کمک کند، تا تعادل را میان ماندگاری و زیبایی برقرار کنید.

  1. ترکیب رنگ

 رنگ‌ها فقط مربوط به فضای داخل ویلا نمی‌شوند و در طراحی فضای بیرونی نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. شما می توانید بر اساس سبک معماری که انتخاب کردید، به استفاده از رنگ ها بپردازید. برای مثال در سبک معماری سنتی یا همان کلاسیک، انتخاب رنگ‌های سرد و گرم باز رایج می باشد، اما در معماری مینیمال برخلاف معماری سنتی، انتخاب رنگ بازه بسیار محدودی خواهد داشت.

  1. در انتخاب درهای ورودی دقت کنید

درهای ورودی ویلا از جمله در حیاط، فضای داخلی ودر پارکینگ، باید با سبک ساختاری و معماری ویلای شما، همخوانی داشته باشند تا تعادل  میان رنگ و اشکال، بهم نخورد.

  1. محوطه سازی را جدی بگیرید

محوطه سازی فضای سبز، در حیاط ویلا و خانه علاوه بر آرامش بخش بودن و با نشاط کردن محیط، تاثیر زیادی بر روی آب و هوای محیط به ویژه در فصل تابستان دارد.

در ادامه به شما نکاتی را برای طراحی محوطه ویلای خود خواهیم گفت:

طراحی محوطه ( محوطه سازی )

 

  • محوطه سازی فضای سبز باغ، حیاط و ویلا با گل و گیاه:

در اجرای فضاهای سبز حیاط، پشت بام  یکی از مهم ترین مراحل انتخاب گل و گیاه و انواع درختچه ها متناسب با فضا و اقلیم آب وهوایی می باشد.

طراحی نحوه چیدمان گل و گیاه، انتخاب خاک و کود مناسب برای رشد گیاهان و در نهایت اجرای طرح و آرایش گل و گیاه به بهترین شکل، در طراحی فضای سبز شما نقش به سزایی دارد.

  • ساخت آبنما:

آب، به عنوان یکی از مهمترین و آرامش بخش ترین عناصر طبیعت شناخته می شود. به همین خاطر شما می توانید با طراحی و ساخت آبنما، در محوطه خود، فضایی جذاب، زیبا و دل نشین ایجاد کنید. ترکیب ابنماها و نهر ها، در محوطه سازی، می تواند به گرمی و چشم نوازی محوطه شما، بیافزاید.

  • آلاچیق:

آلاچیق یا سایه بان یکی از المان های باغ های ایرانی است. معمولا آلاچیق ها برای استراحت در فضای باز و درکنارهم بودن، در گوشه ای از حیاط یا باغ ساخته می شود.

  • نورپردازی در طراحی محوطه:

علاوه بر طراحی نورپردازی داخل ویلا، طراحی نورپردازی محوطه نیز بسیار مهم می باشد. شما می توانید مسیر های ورودی، دور دیوارهای ویلا، اطراف استخر یا آبنما و … را با استفاده از نورهای زیبا، مشخص کنید. این کار جلوه زیبایی به محوطه باغ و ویلای شما در شب می دهد. یک نورپردازی زیبا می تواند، زیبایی محوطه ویلایتان را چندین برابر، افزایش دهد. پس به هیچ وجه از این موضوع، غافل نشوید.

  • ساخت استخر :

استخر ها، از جمله بخش های پرطرفدار، برای خیلی از خانواده ها می باشد. یک استخر شیک و زیبا، می تواند ویلای شما را در تابستان، به بهشتی برای استراحت و تفریح و رفع خستگی کل هفته، تبدیل کند.

  •  کف سازی:

کف سازی تاثیر به سزای در تقسیم فضا، زیبایی محیط و جداسازی بخش های مختلف محوطه دارد. استفاده از مصالح مناسب برای زیبایی و استحکام موردیست، که در کف سازی حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

جمع بندی

نمای ساختمان اگر بافکر طراحی شده باشد، می‌تواند، ساختمان را برای مالکان و همسایگان، به محیط بهتری تبدیل کند. نمای خارجی، رابط بین فضای داخلی و محیط خارجی است و مانند پوست ساختمان نقشی حیاتی در گرما، نور و تهویه هوا بازی می‌کند.

طراحی ساختمان یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت یک ساختمان است. شما می توانید به واسطه طراحی مناسب، حتی یک آپارتمان کوچک را به فضای مسکونی دنج و دلپذیری تبدیل کنید. معمولا تصمیم گیری درباره انتخاب طرح فضای داخلی و خارجی خانه که مناسب  با نیاز و سبک زندگی تان باشد به تنهایی امکان پذیر نیست. یک طراح کارآزموده ساختمان می تواند به شما کمک کند تا متناسب با بودجه تان حداکثر استفاده را از فضاهای داخل و خارج خانه ای که قصد ساختن یا بازسازیش را دارید، داشته باشید ودر پایان کار هیچگاه احساس نکنید که می توانست از این بهتر باشد!

سوالات متداول طراحی ساختمان

 

روند طراحی یک پروژه به چه صورت است؟

ابتدا از قسمت تماس با ما  برای ما ایمیل یا پیغام خود را ثبت یا با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید و از مشاوره های رایگان کارشناسان ما استفاده کنید. سپس با توجه به مدارکی که از سایت پروژه در اختیار شرکت گذاشته اید (شامل عکس،  فیلم،  نقشه هوایی) مشاوره های ابتدایی انجام میشود، بعد از توافق مرحله طراحی آغاز میشود. بعد از پایان طراحی و تایید شما،  پروژه وارد فاز اجرایی  میشود.

در یک طراحی خوب و اصولی چه نکاتی حائز اهمیت است؟

توجه به سلسله مراتب فضایی در طراحی معماری بسیار مهم است. زیرا که با رعایت این نکات در طراحی، آرامش، راحتی و البته کاربرد مناسب از فضا برای استفاده کنندگان به ارمغان خواهد آمد.

در صورتی که یک طرح قبلا اجرا شده مورد پسندمان باشد میتوانیم آن طرح را برای پروژه خودمان استفاده کنیم؟

اگر طرحی مدنظر باشد و از سمت شما مورد تایید باشد، استفاده از آن طرح به طور دقیق امکان پذیر نخواهد بود و لازم است که تغییراتی در طرح ایجاد شود تا با ضوابط و ایده های کلی فضای شهر همخوانی داشته باشد.

هزینه های طراحی داخلی و طراحی نما  به چه شکل محاسبه میشود؟

هزینه طراحی یک پروژه با توجه به متراژ و درخواست مشتری متفاوت خواهد بود. اما به طور معمول هزینه طراحی داخلی، طراحی نما، طراحی ویلا، طراحی محوطه، طراحی فضای سبز به صورت متری محاسبه خواهد شد.

آیا نیاز خاصی وجود دارد که باید آن را در طراحی در نظر گرفت؟

قطعا بله. زیرا که برای استفاده حداکثری و کاربردی از تمام فضای مورد طراحی،  نیاز است که ابتدا از افراد متخصص در زمینه طراحی استفاده نمود و همچنین طراح باید تمامی نکات در مورد ملاحظات مربوط به طراحی پارکینگ، طراحی آشپزخانه، انتخاب رنگ مناسب برای فضاها و استفاده حداکثری از نور طبیعی در طراحی برای بخش های مهم را رعایت کند تا به طرحی اصولی و البته کاربردی برسد.

آیا انجام طراحی صرفا و بدون اجرا کاری درست و به صرفه است؟

امکان قطع همکاری بعد از طراحی وجود دارد اما این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عقد قرارداد اجرا هزینه طراحی به عهده مهندسین هوشمند خواهد بود.

در پروژه های نوسازی ساختمان های قدیمی چه تغییراتی مهم هستند و لازم است که در طراحی لحاظ شود؟

نوسازی ساختمان معمولا به تغییرات داخلی می پردازد در این پروژه ها تغییراتی نظیر سقف کاذب، کفپوش، تعویض کابینت های آشپزخانه، وان و شیرآلات جدید و… ایجاد میشود. پس لازم است که طراحی مناسب و اصولی در آن انجام شود.

آیا برای حس زیبای تغییرات آماده اید؟

همین الان مشاوره رایگان خود را انجام دهید!

مرکز آموزش آنلاین هستید؟ اطلاعات خود را ثبت نمایید.

ویژه آموزشگاه ها و مراکز ارائه دهنده خدمات آموزش راه دور و اعزام دانشجو