مهمترین بخش اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف کلین روم

مهمترین بخش اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف کلین روم را میتوان به قسمتهای مختلفی تقسیم کرد که در این مقاله به تفکیک در مورد آنها توضیحاتی داده می شود. یکی از قسمتهای مهم هودهای به کار رفته در هر کلین رومی است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

هود بخار

این مدل هودها که به محفظه دود نیز شناخته می شوند؛ یک مدل سیستم تهویه هستند که پارتیکل و بخارات حاصل از کار در فضای کلین روم را به خود جذب می کنند. از مدل های موجود در بازار می توان به فیلتر کربنی، جریان هوای آرام، هود لامینار و محفظه های ایمن زیستی و… اشاره کرد.در واقع این هودها وظیفه حفاظت از پرسنل، محصول تولیدی و همچنین محیط زیست را دارند. استفاده از این هودها در محیط هایی که با مواد شیمیایی و مواد خطرناک کار میشود، ضروری است.

هود بخار

هود جریان آرام

یکی از مدلهای کاربردی از هودها، هود جریان آرام است که همانند تمامی هودها یک فضای کار بسته است که در آن میزان آلاینده ها و گرد وغبار به حداقل ممکن میرسد. برای تولید محصولات حساس و قطعات مهم از این هودها استفاده می شود.

هود جریان آرام از فیلتر HEPA و فن تشکیل شده است. فنها وظیفه انتقال هوا از محیط به فیلتراسیون هپا و از آنجا به داخل هود را برعهده دارند. این هودها در دو مدل افقی و عمودی هستند. که مدل جریان افقی آن جریان هوا را از پشت به جلو هدایت می کند و مدل عمودی جریان را از بالا به پایین منتقل می کند.

هود جریان ارام

هودهای مدل لامینار جریان هوا را به صورت عمودی از بالا به سمت پایین هدایت کرده و ذرات و مواد مضر را با استفاده از نیروی گرانش از محفظه خارج می کند.هودهای افقی نیز از طریق یک فیلتر HEPA جریان هوا را از پشت به جلو هدایت میکنند.

مهمترین بخش اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف کلین روم

محفظه ایمنی زیستی – مهمترین بخش اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف کلین روم

یکی از مدلهای تخصصی هود بخار محفظه های ایمنی زیستی هستند که طوری طراحی شده اند که برای جا به جا کردن مواد آلوده و بیماری زا هستند. این مواد نیاز به محیطی جداگانه برای جا به جایی دارند تا باعث خطر در محیط نشوند. در این فضاها از هودهای عمودی جهت ایجاد سدی برای خطر پخش آلاینده ها استفاده میشود. این محفظه ها در سه سطح 1 و 2 و 3 طراحی میشوند که سطح 3 می تواند سایر عوامل میکروبیولوژیکی را کنترل کند.

چگونگی عبور مواد و قطعات از اتاق تمیز- PASS BOX

مهمترین بخش های اتاق تمیز میتوان به پس باکس ها اشاره کرد. یک پس باکس در اتاق تمیز در داخل دیوار طراحی میشود. تا امکان عبور سایر مواد لازم در محیط کلین روم بدهد؛ بدون اینکه نیاز به رفت و آمد غیر ضروری و عبور پرسنل از محیط های مختلف که باعث انتشار آلاینده ها در محیط میشود باشد. این pass box ها دارای درهای خود دوبل و آببندی شده ای می باشند و برای ایمنی بیشتر محیط قفل های محکمی روی آن سوار میشوند.

پس باکس اتاق تمیز

درب اتاق تمیز

درب های مورد استفاده در هر کلین روم میتواند یک لنگه یا دو لنگه طراحی شود. این درها برای ایمنی محیط از ورود ذرات طراحی می شوند و نقش اساسی در حفاظت در برابر آلودگی ایفا می کنند. بیشتر این درب ها دارای سیستم خود قفل شو و اینترلاک بوده تا میزان انتشار پارتیکل به محیط به حداقل ممکن برسد. که میزان ایمنی درب ها با توجه به حساسیت گرید کلین روم مشخص می شود.

درب کلین روم

دوش هوای کلین روم

دوش هوا به عنوان یک حد فاصل جداکننده بین فضای کلین روم و محیط بیرون عمل میکند. دوش هوا به عنوان بخشی از ورودی اتاق تمیز طراحی می شود. برای کاسته شدن از نفوذ آلاینده و پارتیکل بسیار کاربردی است. گرچه تمامی پرسنل کلین روم موظف هستند از لباس مخصوص اتاق تمیز  استفاده کنند؛ اما air shower قسمتهای مهم برای هر کلین روم می باشد. دوش هوا در کلین روم یه اتاقک در ابعاد مختلف است که جریان هوا در آن با فشار کم و سرعتی بالا به فرد داخل کابین برخورد کرده و باعث می شود تمامی ذرات متصل به بدن و لباس برداشته شود. در قسمت ورودی فنها از فیلتر HEPA  استفاده می شود تا تمامی ذرات با هر قطری به سمت آن حرکت کند.

دوش اتاق تمیز

مقالات مرتبط

فصل اول-0 تا 100 تجهیزات مخصوص کلین روم جهت اعتبار سنجی و ولیدیشن

فصل دوم – مهمترین بخش اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف کلین روم

فصل سوم- چگونگی اجرای کلین روم -0 تا 100 معرفی متریال ساخت اتاق تمیز

فصل چهارم – 0 تا 100 مبلمان اتاق تمیز – استاندارد میز و صندلی کلین روم

فصل پنجم- 6 تا از لوازم نظافت اتاق تمیز – محصولات تمیز کننده کلین رومی

فصل ششم-0 تا 100 روش های مناسب تمیز کردن اتاق تمیز

فصل هفتم- 0 تا 100 مواد شوینده اتاق تمیز- استریل کلین روم

فصل هشتم- پوشاک اتاق تمیز – 0 تا 100 معرفی البسه کلین روم

فصل نهم – پوشش سر کلین روم- معرفی بهترین پوشش کفش اتاق تمیز

فصل دهم – 7 تا از مهمترین البسه برای کارکنان CLEAN ROOM

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− هفت = 2