چگونگی اجرای کلین روم -0 تا 100 معرفی متریال ساخت اتاق تمیز

چگونگی اجرای کلین روم -0 تا 100 معرفی متریال ساخت اتاق تمیز را در این مطلب باهم بررسی خواهیم کرد. هر بخشی که در اتاق تمیز ساخته می شود باید با استاندارهای موجود در GMP همچنین استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد.

تمامی مصالح استفاده شده در آزمایشگاه های معمولی یا محیط های کنترل شده باید با درصد حساسیت بسیار بالاتری مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان از آنها در ساخت کلین روم استفاده نمود. سقف ها، دیوار ها، سیستم روشنایی، ابزار و لباس مخصوص اتاق تمیز باید استاندارهای لازمه را دارا باشند تا بتوان از آنها در این فضا استفاده نمود.

حساس ترین طبقه بندی مربوط به گرید A می باشد که قطر ذرات معلق در آن به کمتر از 0.02 میکرون می رسد. متریالی که برای ساخت اتاق تمیز استفاده می شود همگی باید طوری طراحی و اجرا شوند که دما و رطوبت و جریان هوا و سیستم فیلتراسیون به خوبی رعایت شود. تمامی موارد بالا مربوط به طراحی اصولی کف و سقف و دیوار و درب کلین روم بستگی دارد. برای طراحی و اجرای کلین روم خود کلیک کنید.

شبکه سقف اتاق تمیز

سقف های کلین روم در مدل های مختلفی وجود دارند که حساسیست فضایی در آنها تعیین کننده نوع سقف خواهد بود. دو مدل سقف در بازار وجود دارد اولی مدل سقفی خود نگهدارنده و دومی مدل معلق است.

در مدل خود نگهدارنده سقفها مدل T نصب می شوند و جهت آببندی پنل هایی به تکیه گاه پیچ می شوند. در مدل معلق سقف باید قادر به تحمل وزن کانالها، فیلترها، سیستم روشنایی نیز باشد. به همین سبب کمربندی از تیرچه های ساختمان برای نگهداشتن سقف آویزان است جنس کمربندها از فولاد هستند. لازم به ذکر است در این مدل سقف بهتر است فضایی برای تعمیر و نگهداری کانالها و فیلتر ها و روشنایی در نظر گرفته شود تا تکنسین مربوطه در آنجا تردد کند.

سقف کلین روم

کفپوش اتاق تمیز

در زمان انتخاب کفپوش باید به نوع فعالیتی که میخواهید در محیط انجام دهید همچنین گرید اتاق تمیز توجه داشته باشید. رایج ترین مدل کفپوش اپوکسی و پلی اورتان و همچنین کفپوش هایی از جنس پنل با ضخامتهای مختلف است.

کفپوش اتاق تمیز

دیوارهای اتاق تمیز

دیوار کلین روم یکی از اجزای مهم در چگونگی ساخت کلین روم به حساب می آید. به طور عمده و عمومی از پانل ها با ضخامت های مختلف برای ساخت دیوار استفاده می شود. این دیوار ها خاصیت ضد پارتیکل دارند و کمک میکنند تا میزان جذب آلاینده توسط دیوار به حداقل ممکن برسد. یکی از مزایای مهم این دیوار های پنلی آسان بودن نصب و تعویض است.

دیوار اتاق تمیز

وسایل روشنایی کلین روم چگونگی اجرای کلین روم -0 تا 100 معرفی متریال ساخت اتاق تمیز

یکی دیگر از متریال ساخت اتاق تمیز سیستم روشنایی آن است که مدلهای مختلفی در بازار موجود است. این روشنایی ها به صورت کاملا ایمن در سقف نصب می شوند. مدلی که برای روشنای اتاق تمیز انتخاب می شود بسته به گرید فضا تعیین می گردد. آنها کاملا هوابندی شده و با واشر به سقف بسته می شوند.

بهترین مدل هایی که میتوان از آنها به عنوان روشنایی کلین روم استفاده کرد هم از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و هم ایمنی بالایی دارند؛ لامپهای LED هستند. این لامپها نوری یکنواخت به محیط ساطع کرده و سایه اندازی کمی دارند.

روشنایی کلین روم

هواساز کلین روم

این هواساز ها وظیفه کنترل فشار و رطوبت و دما را برعهده دارند. به منظور مطابقت فضای طراحی شده با استانداردهای بین المللی این بخش از اتاق تمیز باید بسیار اصولی و دقیق طراحی و همچنین اجرایی گردد.

هواساز و HVAC

HVAC چیست و چه کاربردی دارد؟

انتقال هوا از این سیستم انجام شده و هوای خارج به داخل توسط این دستگاه با فشار وارد می شود. این دستگاه حرکت هوا و همچنین تهویه را نیز کنترل می کند. داخل هواساز از فیلترهای HEPA و ULPA استفاده می شود. این فیلترها قادر هستند 99.9 درصد از آلاینده ها و ذرات معلق را حذف کنند.  این انتقال هوا توسط دستگاه باعث می شود اتاق به درجه تمیزی تعیین شده برسد.

مقالات مرتبط

فصل اول-0 تا 100 تجهیزات مخصوص کلین روم جهت اعتبار سنجی و ولیدیشن

فصل دوم – مهمترین بخش های اتاق تمیز -0 تا 100 قسمتهای مختلف هر کلین روم

فصل سوم- چگونگی اجرای کلین روم -0 تا 100 معرفی متریال ساخت اتاق تمیز

فصل چهارم – 0 تا 100 مبلمان اتاق تمیز – استاندارد میز و صندلی کلین روم

فصل پنجم- 6 تا از لوازم نظافت اتاق تمیز – محصولات تمیز کننده کلین رومی

فصل ششم-0 تا 100 روش های مناسب تمیز کردن اتاق تمیز

فصل هفتم- 0 تا 100 مواد شوینده اتاق تمیز- استریل کلین روم

فصل هشتم- پوشاک اتاق تمیز – 0 تا 100 معرفی البسه کلین روم

فصل نهم – پوشش سر کلین روم- معرفی بهترین پوشش کفش اتاق تمیز

فصل دهم – 7 تا از مهمترین البسه برای کارکنان CLEAN ROOM

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + چهار =